15.10.08

Yksinkertaisesti paras

Mikä on mielestäsi yksinkertaisesti paras juhliin liittyvä käytännön vinkki?

Aihetta ei rajata sen kummemmin eli se voi liittyä niin valmisteluihin, tarjoiluihin, ohjelmaan kuin vaikka vieraslistaan.

Ja tottakai tässä on hyvien ideoiden ja ilon levittämisen lisäksi mukana toisenlainenkin koukku eli palkinto. Säännöt tulee tässä.

Jätä vastauksesi kommenttilootaan. Vastausaikaa on kuukausi, jonka jälkeen yksijäsenisen subjektiivisen tuomariston eli blogiemännän valitsema paras ehdotus palkitaan pienellä palkinnolla. Hyviä vinkkejä saa tietenkin jättää muiden käyttöön marraskuun 15. päivän jälkeenkin. Jätä yhteystietosi jollain tavalla vastauksen yhteyteen esimerkiksi blogin osoitteena, jotta osaan ottaa tulevaan voittajaan yhteyttä. Voit myös jättää pelkän nimen tai nimimerkin, ja kurkata täältä kuukauden päästä, voititko ja lähettää sitten sähköpostitse postiosoitteesi. Jos voittajaa ei tavoiteta viikon sisällä voittajan nimen tai nimimerkin ilmoituksesta tässä blogissa, valitaan uusi voittaja.

13 kommenttia:

Sooloilija kirjoitti...

Yksi kantapään kautta opittu juttu on se, että kannattaa laittaa itsensä ja pukeutua hyvissä ajoin, ettei ole kotiasussa ja meikittä kun vieraat jo saapuvat..
nimimerkillä: Kokemusta on siitäkin.

Kyösti kirjoitti...

osata tietää, mitä ruoat sisältävät. näin ei mene sormi suuhun, kun vegaani tai allergikko kysyy tarkemmin.

Leena. kirjoitti...

Paras vinkki juhlien onnistumisen kannalta on ehdottomasti olla stressaamatta (tämä siis juhlien järjestäjälle). Mikään ei nimittäin mielestäni pilaa bileitä niin varmasti kuin helisevä isäntä/emäntä. Mitä sitten, vaikka voileipäkakusta unohtui basilika tai vessan peiliin jäi tahroja? Juhlissa kuuluu olla välitöntä ja kivaa! :)

Hyppysellinen kirjoitti...

täysin samaa mieltä Leenan kanssa!
jos jotain omaa pitää sanoa niin vieraslista. kutsumasi vieraat oikeasti tekevät juhlan. esimerkiksi häissämme panostimme ystäviin ja jätimme puolitutut sukulaiset kutsumatta.

Heidi kirjoitti...

Olen samaa mieltä siitä, että stressaaminen on syvältä - se pilaa myös vieraiden tunnelman.

Rentoutta lisää se, että taustalla soi sopivalla volyymillä musiikkia, joka sopii tunnelmaan ärsyttämättä ketään! Se on itse asiassa aika haastavaa.

Kristiina kirjoitti...

Kertakäyttöastiat kehiin, niin ei tarvitse kenenkään huolehtia tiskaamisesta! Niitä kun löytyy nykyisin jo tosi nättejäkin.=)

Katri Söder kirjoitti...

Kaunis kattaus ja juhlien teemaan liittyvät koristelut luovat juhlan tuntua. Jos pöytä on valmiina, kynttilät palamassa ja koristelut kauniita ja teemaan sopivia, tulee vieraille (ja isäntäväelle) automattisesti juhlamieli.

Halloweenina pöytä on oranssi ja musta, rapujuhliin kuuluu punainen, pääsiäisenä tiput ja muut keltaiset asiat tuovat juhlan tunnun.

Tällaiset etukäteisvalmistelut ovat minusta paras juhlavinkki ja käytän itse niihin aina paljon aikaa, joskus suunnittelen koristeluja ja teen hankintoja jo päiviä ennen juhlaa.

ebe kirjoitti...

Paras vinkki on muistilistat itselle, jos muistettavia asioita on enemmän kuin kolme kpl. Suunnittelen juhlat ja aikataulun suurinpiirtein ensin paperilla esim. vieraat, ruuat, juomat, koristelut. Sitten etsin ruokaohjeet ja teen listan ostettavista ruokatavaroista ja muista tarvikkeista. Ennen juhlia ei kannata ihan hirmuisesti siivota (riippuu vähän juhlista), riittää yleinen siisteys ja ylimääräiset roinat jonnekin kaappiin. Naulakossa kun on tilaa vieraiden vaatteille ja vessassa puhtaat pyyhkeet, se on jo paljon. Ulko-ovelle on kiva laittaa jotakin, mikä toivottaa vieraat tervetulleeksi eli lasten synttäreillä vaikkapa ilmapalloja, syksyllä kynttilöitä lyhtyihin tms. teeman mukaista. Tämä on varsinkin silloin hyvä, jos vieraat eivät ole ennen talossa käyneet. Silloin tietää heti tulleensa oikeaan osoitteeseen eikä tarvitse arpoa, mistä ovesta mennään sisään. No, tulihan tässä jo muutamia juttuja kirjattua. Aika yleisiä ohjeita tosin :)

Anonyymi kirjoitti...

Vastaan näin käytännönläheisesti, että tarkasta että vessassa on riittävästi paperia hollilla väkimäärään nähden...

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ruveta ihmettelemään, että kumpaan pyyhkeeseen sitä nyt sitten kehtaisi, vieraiden vai emännän...

Inhimillistä!

Minna L

Polkkapossu kirjoitti...

Ota mukaan, mieluiten käyttämättömät, sukkahousut. Jos juhlat alkaa menna tylsiksi, valitse itsellesi niskatuellinen tuoli ja istu siihen. Köytä sukkahouista niskatuen ja otsasi ympäri itsellesi nukkumista helpottava tuki. Yleensähän istuessa nukahdettua herääminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun pääsi retkahtaa alas. Vaan ei enää. Ta-daa!

Jams kirjoitti...

Tarjottavat kannattaa valita siten, että mahdollisimman monet niistä ovat valmistettavissa mahdollisimman pitkälti etukäteen. Ja tietysti sillä metodilla, että sietävät vähän odotteluakin.

ani's kirjoitti...

Paras vinnkini on ottaa rauhallisesti ja olla panikoimatta. Hätääntynyt ja stressaantunut emäntä nollaa kaiken muun juhlavalmistelun arvon. Sen sijaan järjestelyistä nauttiminen ja vieraiden ensisijaisuus näkyvät myös emännän kasvoilla, ja vieraat viihtyvät vaikka kaikki ei olisikaan mennyt ihan nappiin ;)

Kaisa Miltonia kirjoitti...

Olemme tuttavapiirissä järjestäneet jo usean vuoden ajan kaikki pippalot "tuo jotain tarjottavaa mukanasi"-periaatteella. Eli olemme keskenämme sopineet että pidetään juhlat jonkun luona ja että tarjottavat kootaan siitä mitä jokainen tuo mukanaan. Näin olemme saaneet kasaan hyvät tarjottavat, emännän työtaakka on pienentynyt ja jokainen pääsee hääräämään keittiöön. Meillä on lapset ja aikuiset istumassa samassa suuressa pöydässä ja näin myös lapset oppivat small talkin ja pöytätavat.